video analytics چیست ؟

نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدئو برای کمک به بررسی ویدئو های نظارتی برای مواقعی که یک نگهبان یا مدیر سیستم ممکن است برای تماشای آن زمان کافی نداشته باشد،ایجاد شده است . سیستم نظارت تصویری شما تنها برای دیدن حوادثی مفید است که شما در حقیقت می توانید ضبط و تماشا کنید ،و تجزیه و تحلیل ویدئو به شما در پیدا کردن آنها کمک می کند.

video analyticsچگونه کار می کند؟

نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدئو برای دوربین های امنیتی در چندین فرم موجود است:

1-نصب شده روی دوربین شما

2- درNVR

3- به عنوان نرم افزار ثالث که شما خریداری کردید

هر روش تجزیه و تحلیل ویدئویی بسته به سازنده و برنامه ی کاربردی متفاوت است .همه آنها از سلسله اصول اساسی پیروی می کنند. با این وجود هنگام تنظیم نرم افزار شما پارامتر هایی را برای فعالیت هایی که نرم افزار به دنبال آن است، تنظیم می کند.

سیستم اطلاع رسانی هشدار را تنظیم می کند و زمانی که نرم افزار چیزی را مطابق با معیار های جستجوی آن تشخیص می دهد به شما هشدار می دهد.

به عنوان مثال بسیاری از شرکت ها از سیستم نظارت استفاده می کنند تا بعد از ساعت کاری،حرکت در فروشگاه خود را شناسایی کنند. شما می توانید سیستم خود را برای تشخیص حرکت در آغاز ساعاتی که شرکت شما بسته است ،تنظیم نمایید.بنابراین اگر دستگاه حرکتی را تشخیص دهد،به شما ایمیل ارسال می کند. این یک پاسخ سریع است که ممکن است به شما در واکنش سریع به حادثه رخ داده کمک کند .

video analyticsچگونه به شما کمک می کند؟

ایده ی قدیمی یک سیستم نظارت تصویری، یک نگهبان امنیتی است که در یک غرفه نظاره گر است و امید به گرفتن فعالیت مشکوک دارد . این مدل مبتنی بر داشتن یک فرد زنده است که تماشا و باز بینی کلیه ویدئو هارا بررسی می کند،اما عملی و کارآمد نیست . نگهبانان مختلف ممکن است سطوح متفاوتی از تمرکز یا ایده های متفاوت از فعالیت های مشکوک داشته باشند.

نرم افزار مدیریت ویدئو با استاندارد سازی و یکسان سازی تعاریف ،این شیوه را تغییر می دهد. پس شما فقط باید هنگامی که اتفاق رخ می دهد دوربین ها را ببینید . این به شما کمک می کند تا در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید.

نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدئو دارای طیف گسترده ای از ویژگی هاست ،به همین دلیل استفاده از هر سیستم نظارت تصویری مناسب است.

ویژگی هایvideo analyticsچیست؟

  1. Object Detection ) تشخیص اشیاء

توانایی تشخیص اشیاء و نفوذ با استفاده از انواع دوربین در حالت های مختلف روشنایی و محیطی

 

 

2- (Object Classification ) طبقه بندی شئ

شناسایی اشیاء بر اساس نوع : انسان ،ماشین ،کامیون، قایق و ناشناخته است. از این طبقه بندی می توان برای ایجاد هشدار استفاده کرد.

 

 

3- (Image Stabilization) تثبیت کننده ی تصویر

لرزش عادی دوربین آزار دهنده و مخرب می باشد . الگوریتم تثبیت این ویدئو را تغییر می دهد و یک ویدئو پایدار برای سیستم های ثالث و مشاهده ی اپراتور فراهم می کند.

 

 

4- Auto Tracking

این تابع به طور خاص برای استفاده در فضای باز طراحی شده است . این تابع یک شئ مورد علاقه در سطوح مختلف را دنبال می کند.

 

 

5- (Wrong Direction / Speed Threshold)سرعت غیر مجاز/ مسیر اشتباه

این الگوریتم می تواند سرعت واقعی وسیله ی نقلیه یا جسم را بدون در نظر گرقتن جهت آن به دوربین ( نزدیک شدن،خروج ،حرکت در اطراف صحنه ) و نیز جهت حرکت در رابطه با یک منطقه مورد علاقه را تشخیص دهد. سپس آستانه ها می توانند برای تنظیم آلارم های مناسب تنظیم شوند

 

6- (stop vehicle)خودروی متوقف شده

تشخیص اینکه یک وسیله ی نقلیه یا سایر اشیاء مورد علاقه در یک منطقه تعریف شده متوقف شده است

 

 

7- (Dropped or Thrown Objects)اشیاء افتاده یا پرتاب شده

الگوریتم به دنبال اشیائی است که در یک مکان رها شده اند.

 

 

8- (Background Modeling )مدل سازی پس زمینه

مدل سازی پس زمینه برای هر نوع رفتار تحلیلی که در برنامه های کاربردی در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد ، بسیار مهم است . این قابلیت نرم افزار را قادر می سازد تا صفات پس زمینه را شناسایی کرده و ویژگی های آن را از صفحه حذف کند. این برای تجزیه و تحلیل اشیاء باقی مانده بسیار مناسب است.

 

9- (Crowd Detection)تشخیص جمعیت

 

اغلب مهم است که نه تنها جسم را شناسایی کنیم بلکه درک کنیم که چه تعداد از اشیاء در حال حاضر در محل هستند و آیا در یک منطقه مشخص شده برای یک دوره زمانی باقی مانده اند.

این رفتار توسط Lotering و crowed Detection صورت می گیرد.

 

10-(Car Counting)شمارش ماشین

توانایی شمارش وسایل نقلیه با دقت جهت ، در عین حال نادیده گرفتن عابران پیاده و شرایط محیطی

 

 

11- (Shadow Removal) حذف سایه

توانایی حذف سایه های غیر مجاز (پرندگان ،هواپیما ،ابرها ، درختان)

 

12- Man Overboard

 

یک الگوریتم تشخیص تخصصی برای شناسایی پریدن یا سقوط در هر دو محیط زمین و آب

 

 

13-(Real Size)اندازه ی واقعی

توانایی تعیین اندازه واقعی اشیاء . این در مقایسه با تعیین اندازه پیکسل است. اگر چه یک شیء ممکن است تعداد بسیار زیادی از پیکسل ها را شامل شود ،این الگوریتم نرم افزار را قادر می سازد اندازه ابعاد را در دنیای واقعی محاسبه کند ، صرف نظر از اینکه چقدر در نمای دوربین بزرگ باشد.

 

 

14- (Live or Recorded Video) ویدئو زنده یا ضبط شده

در این متد ،کلیه آنالایتیک های تصاویر مانند تشخیص اشیاء، دستکاری دوربین و ... علاوه بر تصاویر زنده ، بر روی تصاویر ضبط شده نیز قابلیت استخراج را دارد.

 

 

15- (Scan-to-Target) پیگیری هدف

یک الگوریتم کنترل دوربین تخصصی است که می تواند زمانی که دوربین هدایت شده به صحنه می رسد فعال شود اما هیچ مزاحمی پیدا نمی کند. قابلیت پیگیری هدف پارامتر های مختلف را بررسی می کند و سپس دوربین را برای اسکن کردن در یک الگوی مناسب هدایت می کند ،تمام این مدت الگوریتم های ویدئویی هوشمند را فعال کرده و برای نفوذ گر جستجو می کند . پس از پیدا کردن هدف می توانید با استفاده از PTZ Auto Follow دنبال کنید.

 

 

 

 

 

شريكان ما