مقالات
10 گام برای پیاده سازی موفق سیستم نظارت تصویری تحت شبکه
IP CCTV نسخه دیجیتالی و مبتنی بر شبکه CCTV می باشد. سیستم های آنالوگ قدیمی از فرمت های تلویزیونی مانند CIF، NTSC، PAL و SECAM استفاده می کردند. در یک سیستم نظارت تصویری مبتنی بر IP، دوربین های تحت شبکه یا IP Camera اقدام به تصویربرداری و پخش آن بر بستر استاندارد پروتوکل اینترنت (Internet Protocol) می نمایند. اگرچه WebCam ها نیز همن کارکرد را دارند ولی اصطلاح IP Camera برای آن دسته از دوربین ها که در سیستم نظارت تصویری استفاده می شوند، به کار برده می شود. اولین دوربین تحت شبکه با نام Neteye 200 در سال 1996 توسط کمپانی اکسیس (Axis) معرفی گردید. دیجیتالی نمودن تصاویر مزایای بسیاری به کارکرد سیستم های نظارت تصویری افزوده است که برخی از آنها عبارتند از:
با توجه به گسترش روزافزون کاربرد سیستم های نظارت تصویری مبتنی بر شبکه (IP Surveillance) در مقابل سیستم های نظارت تصویری آنالوگ، مولفه های تاثیرگذار در طراحی این نوع سیستم ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درک مولفه های طراحی به استفاده کامل از خواص شبکه و دیجیتالی بودن تجهیزات، به صورت توامان، منجر می شود که نتیجه آن پیاده سازی یک سیستم کارآمد است. با توجه به تجربیات مختلف در زمینه ی طراحی و اجرای سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه، 10 گام تاثیرگذار برای پیاده سازی موفق این سیستم ها باید برداشته شود:

 


1- گام اول: انتخاب دوربین مناسب
در اولین گام انتخاب دوربین مناسب برای سیستم که نیازهای بهره بردار را مرتفع نماید، ضروری است. ابتدا باید به شناسایی نیازهای سازمان اقدام نموده و سپس طبق نیاز سنجی انجام شده، دوربین مناسب انتخاب گردد. به طور مثال انتخاب دوربین ثابت یا متحرک، انتخاب دوربین با زوم مناسب، دوربین ساده یا دید در شب، دوربین دید در شب یا دوربین با IR LED، نوع لنز دوربین های ثابت و ... همگی به نیازهای اعلامی از سوی بهره بردار بستگی دارد. به یاد داشته باشید، هرچقدر هم طراحی سیستم در سایر بخش ها مانند شبکه، سوییچینگ، ذخیره سازی و ... بی عیب و نقص باشد، بهره بردار از لنز دوربین به تماشای وقایع می نشیند و در صورت انتخاب دوربین نامناسب، سایر نقاط قوت سیستم به چشم نمی آید. در اینجاست که شاید دوربین های ارزان قیمت در ابتدا جذابیت ایجاد کنند ولی یک متخصص حرفه ای نیازمند اطلاع از کارکرد جزء جزء دوربین می باشد تا با اشراف کاملتری انتخاب نماید. همچنین باید دقت داشت دوربینی انتخاب شود که پروتوکلهای آن با سایر بخش های سیستم همخوانی داشته باشد.


2- گام دوم: فرمت فشرده سازی (Compression)
تمامی دستگاههای نظارت تصویری دیجیتال از یک سری فرمت های فشرده سازی استفاده می نمایند. انتخاب فرمت فشرده سازی مناسب به طور ویژه در شبکه نمایان می گردد. به نحوی که انتخاب فرمت نامناسب، انتقال داده ها در شبکه را با اخلال مواجه ساخته و منجر به کیفیت نامناسب تصویرمانند پرش تصویر، قطعی و ... می گردد. امروزه اکثر دستگاهها کلیه ی فرمت های استاندارد مانند Motion JPEG، MPEG4، H.264 و ... را پشتیبانی می کنند.انتخاب هر یک از فرمت ها طبق نیاز بهره بردار و امکانات سیستم صورت می پذیرد.


3- گام سوم: سیستم مدیریت تصاویر
امروزه سیستم های مدیریت تصاویر فقط به ضبط تصاویر نمی پردازند، بلکه می توانند وضعیت های متفاوت را آنالیز و اقدامات متناسب را انجام دهند. لذا انتخاب سیستم مدیریت تصاویر که معلول مولفه هایی مانند پهنای باند شبکه، ظرفیت های ذخیره سازی، گسترش پذیری سیستم، قابلیت اتصال به سایر سیستم ها و ... می باشد، تاثیر گذار است. به صورت کلی سیستم های مدیریت تصاویر به دو صورت سخت افزاری (NVR) و نرم افزاری می باشند. انتخاب سیستم مدیریت تصاویر نقشه راه سازمان در توسعه ی سیستم را مشخص می نماید.


4- گام چهارم ذخیره سازی (Storage)
یکی از قابلیت های تکنولوژی سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه، استفاده از ذخیره ساز های متنوع می باشد. انتخاب سیستم های ذخیره سازی، به طور مثال NAS یا SAN، بر اساس نیازهای بهره بردار مانند Frame Rate، مدت زمان مود نیاز برای ذخیره سازی تصاویر، Redundancy و ... می باشد.


5- گام پنجم: قابلیت افزودن دوربین های آنالوگ
در بسیاری از سازمان ها، دوربین های نظارت تصویری آنالوگ مورد بهره برداری قرار می گیرد. لذا در نظر گرفتن امکان اتصال دوربین های موجود به سیستم نظارت تصویری تحت شبکه در کاهش هزینه استقرار سیستم جدید تاثیرگذار است.دوربین های آنالوگ به سادگی با استفاده از اینکودرها یا Video Server تبدیل به دیجیتال شده و داده هایشان در شبکه انتقال می یابد. البته باید توجه داشت استفاده از ویدئو سرور و تبدیل تصاویر آنالوگ به دیجیتال کیفیت بالایی را در اختیار نمی گذارد.


6- گام ششم: طراحی شبکه
طراحی صحیح شبکه در کارآیی سیستم نظارت تصویری بسیار تاثیرگذار است. پهنای باند قابل استفاده، Redundancy، مقاوم شبکه در بحران ها، IP Addressing و ... مولفه های مهم طراحی شبکه هستند. طراحی نامناسب شبکه منجر به کاهش چشمگیر کارآیی مانند تاخیر در مشاهده تصاویر، قطعی های مداوم در تصاویر، ذخیره سازی نامناسب، استفاده نامناسب از پهنای باند و ... می گردد.


7- گام هفتم: شبکه بی سیم
گاهی اوقات راه حل های بیسیم بهترین و کم هزینه ترین گزینه برای پیاده سازی سشستم های نظارت تصویری می باشد. به طور مثال ساختمان های تاریخی را فرض کنید که داکت گذاری و کابل کشی باعث وارد آمدن صدمه به ساختمان می گردد. یا مکان هایی که بهره بردار بنا به ضرورت نیاز دارد تا به صورت متناوب، مکان فیزیکی دوربین ها را جابجا کند. راه حل های بی سیم در ارتباط دو یا چند سایت که فاصله فیزیکی زیادی از همدیگر دارند نیز استفاده می گردد. گاهی استفاده از کابل کشی زمینی برای اتصال دو سایت هزینه زیادی در پی دارد.


8- گام هشتم: امنیت
امنیت در سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه مهمترین بخش در پیاده سازی سیستم کارآمد می باشد. سیستم های نظارت تصویری شامل داده های حساسی است که نباید در شبکه یا اینترنت برای عموم قابل دسترسی باشد. فهم و انتخاب مولفه های امنیتی مناسب مانند فایروالف VPN، پسووردهای مناسب و ... از دسترسی های عمومی غیرمجاز به داده های سازمانی جلوگیری می نماید.


9- گام نهم: تکنیک های پردازش تصویر
امروزه بیشتر از آنکه تصور کنید، دوربین نظارت تصویری در حال بهره برداری و ضبط تصاویر می باشند. دیگر توق مشاهده و آنالیز تصاویر و رخدادهای آن توسط اپراتور، خواسته ای غیر معقول است. برای استفاده بهینه از سیستم، تصاویر و استخراج داد های مهم و مورد نیاز، راهی جز بهره برداری از تکنیک ها و نرم افزارهای پردازش تصویر نیست. برخی از الگوریتم ها مانند نرم افزارهای پلاک خوان (ANPR)، شمارش جمعیت، ازدحام جمعیت، سرعت سنج و ... توسط کمپانی ها ارائه گردیده است. این بخش از سیستم های نظارت تصویری با سرعت بالایی رو به رشد است. به نحوی که امروزه سیستم ها به سمت شناسایی اهداف از روی رفتارهای آنها در تصویر روی آورده اند.


10- گام دهم: تجربه
در پایان، گام دهم در پیاده سازی سیستم نظارت تصویری موفق، تجربه است. تجربه در تمامی زمینه ها از محل قرارگیری دوربین، نور مورد نیاز در مح تا طراحی شبکه مولفه ای تاثیرگذار است.

 
ارسال شده در تاریخ: 1394/8/28 توسط: مهندس محسن اکبری


 

شريكان ما